Tania wysyłka z USA, uchylając nieba kolekcjonerom

O ile przed laty zakup figurek Star Wars Black Series czy Marvel Legends był w Polsce mordęgą, o tyle obecnie spora część e-shopów ma je w ofercie. W miarę na bieżąco sprzedaje je choćby DystryktZero.pl. Zwłaszcza, że po zmianach przepisów od 1 lipca 2021 roku, VAT i cło jest niemal pewne przy imporcie figurek z USA, Japonii czy UK. Tym nie mniej, nadal pojawiają się figurki dostępne jedynie w określonej sieci sklepów, np. Target, Walmart, Amazon czy HasbroPulse. Podobnie zakupy na eBay, gdzie część sprzedawców nie oferuje wysyłki z USA do Polski oraz grupach na Facebooku. Jedyną szansą na zakup tamże jest ktoś znajomy / rodzina w USA lub posiadanie adresu.

zakup figurek w polsce i usa

Właśnie z tym ostatnim, czyli własnym adresem w USA (skrytką pocztową), wychodzi do nas PlusExpress. Z tekstu dowiesz się co oferuje w ramach skrytki pocztowej w USA. Ile kosztuje i jaki jest koszt jej obsługi. Ile kosztuje wysyłka drogą morską i lotniczą z USA, kiedy i co jest bardziej atrakcyjne. Wreszcie co w sytuacji, gdy Twoja paczka trafi na VAT i cło.

Reklama

Reklama




PlusExpress – co to takiego

Reklama

Na ich stronę trafiłem trochę przypadkiem, chcąc wysłać od kolegi sporą paczkę. Pierwotnie patrzyłem na USPS, jednak z racji wysokich kosztów szukałem alternatywy. Podpytałem amerykanos.pl (dawne ForLessThanEver), cieszący się sporą popularnością w bliskim mi kręgu kolekcjonerów, czy mógłbym za ich pośrednictwem tego dokonać. Całkiem uprzejma obsługa, trochę strzelając sobie w stopę, przekazała mi kontakt do PlusExpress.pl. Korzystają z ich usług do wysłania przesyłek do Polski. Sam serwis to typowe zakupy w USA na życzenie. Jeśli szukacie kogoś, kto za % kupi Wam i prześle przesyłkę do Polski – można skorzystać.

Strona przewoźnika wizualnie nie powala. Zawiera komplet informacji pozwalających uznać ją za rzetelną (choć potrafi być niedostępna przez parę godzin): adresy, numery telefonów, godziny otwarcia. Firma oferuje różne rodzaje usług, takie jak:

  • odebranie paczki z dowolnego miasta w USA,
  • wysyłkę paczki, którą ktoś do nich przywiezie,
  • wydzielenie dla nas specjalnego miejsca u nich, coś skrytki pocztowej.

Na tym ostatnim skupię się we wpisie. Korzystam od lat, na razie nie znalazłem atrakcyjniejszej alternatywy.

Mieć swój adres w USA

Brzmi dość nieprawdopodobnie, ale to naprawdę możliwe. Nie każy ma rodzinę w USA. Można szukać znajomych gotowych na przejmowanie paczek, ich konsolidowanie, a następnie wysyłkę do Polski. Tylko to problematyczne dla nich (przy większych ilościach) zwykle kończy się też jakąś płatnością za „handling”. W końcu – nigdy nie ma też pewności, czy ktoś nas nie wykiwa. Stąd właśnie wybawieniem jest tak skrytka w USA, gdzie możemy podesłać rzeczy zakupione online! Jakie są benefity?

Dostęp do morza ofert

Masa sklepów w USA nie oferuje wysyłki do Polski. Bez adresu w USA nie mamy co marzyć o zakupie. Uzyskując skrytkę sposobem opisanym wyżej, można śmiało obserwować promocje. Gdzie? Począwszy od wielkich Walmart, Target, Amazon po małe sklepy czy lokalnych twórców. Jedynie GameStop jest problemem – nie chcą wysyłać na adres skrytek pocztowych. HabroPulse, gdzie znajdziemy limitowane zestawy z np. Hasbro Convention, projekty Kickstarterowe na razie nie ma daty odpalenia sklepu w Unii Europejskiej. Alternatywą jest wersja UK lub USA. Sklepy nierzadko ofertują darmową wysyłkę już od 40 czy 50 USD. To zwykle 2-3 figurki.

Mnie najbardziej cieszy dostęp do naprawdę gigantycznej ilości ofert z eBaya. Nie trzeba już nakładać filtra, że sprzedający ofertuje wysyłkę do Polski. Na eBayu można znaleźć stare figurki z lat 80/90, podobnie jak wystawione od 1 USD zestawy rozmaitych serii. Dla mnie jest to podstawowe źródło zaopatrzenia w stare figurki G.I. Joe.

Dzisiaj Facebook i jego grupy stanowi ekwiwalent dawnych forum. Co za tym idzie, na takich grupach fandomowych można śmiało coś kupić, nierzadko dość tanio. Zwykle Jankesom niechce się wysyłać do Polski lub koszt wydaje się duży (zwłaszcza przy przesyłkach śledzonych i ubezpieczonych). Dzięki skrytce możemy przesłać przedmiot do USA.

Reklama

Reklama




Obniżenie kosztów wysyłki

Wszystko idzie mocno w górę, podobnie jak koszty wysyłki z USA. Wprawdzie korzystanie z PlusExpres do wysłania jednej czy dwóch figurek nie jest konkurencyjne cenowo, to już przy kilku czy kilkunastu daje odczuwalną różnicę. Zwłaszcza w porównaniu z innymi firmamu kurierskimi. Tutaj pudło 22″, czyli takie 50x50x50 cm kosztuje drogą morską do 200 PLN. Lotnicze w takich wymiarach to już nierzadko 800 PLN. Jednak lotnicza do 13″, więc ok 30x30x30 cm damy radę nadać i otrzymać w 10 dni za około 150-200 PLN! W takie pudełko wejdzie pewnie do 20 figurek Marvel Legends, G.I. Joe Classified czy Black Series. Nie mówiąc o większej ilości, jeśli są luzem w woreczkach.

Na ich stronie znajdziecie kalkultor wysyłki, pozwalający w calach czy centrymetrach estymować koszt przesyłki lotniczej i morskiej z USA.

kalkulator taniej wysyłki z USA do Polski

Zbudowanie większej paczki

Jednym z największym plusów takiej skrzynki jest możliwość konsolidacji paczki z USA do Polski. Firma (na ten moment) bezpłatnie przepakuje figurki z np. 10 paczek w jedną wielką (choć za nowe pudełko trzeba zapłacić – 22″ kosztuje 5 USD). To w ten sposób możemy pokaźnie obniżyć koszt przesyłki, szczególnie jeśli to duże pudełko, wysłane drogą morską. Jak wspomniałem, skrytka pocztowa w USA w PlusExpress najbardziej opłaci się osobm robiącym regularnie zakupy w USA, w różnych miejscach. Nie ma jednak róży bez kolcy – a tutaj jest ich kilka (żeby nie było, iż tylko same plusy).

Nie zapomnij o SALES TAX

W Europie dla konsumenta każdy sklep od razu w cenie wlicza VAT. Widzimy cenę brutto wchodząc na jakikolwiek sklep – stacjonarny czy online. Inaczej jest w USA. Tam sklepy pokazują de facto cenę netto (bez podatku). Dopiero przy koszyku następuje doliczenie tzw. sales tax. Jego wysokość będzie różnić się w zależności od stanu. Magazyn PlusExpress mieści się w Illinois, a tam – na ten moment – wynosi 6.25%. O tyle każdorazowo wzrośnie Wam transakcja w e-shopach, eBayu itp. Miejcie to pod uwagę przy obliczaniu budżetu.

Nie taka tania odprawa celna

W przeciwieństwie do odprawy celnej przez Pocztę Polską (zamykającej się w 20 PLN), tutaj PlusExpress obsługuje agencja celna LaserJet. Stawki za odprawę są od 100 PLN netto. Dużo? To typowa cena na rynku. Ponieważ od 1 lipca 2022 roku paczki coraz częściej są kontrolowane, warto wkalkulować to w opłacalność transakcji. Przykład? Kupujemy coś za 400 PLN. Wysyłamy przy pomocy PlusExpress do Polski. Przychodzi nam do zapłaty VAT (stawka 23%) ok 92 PLN. Do tego koszt odprawy celnej 123 PLN. Do tego przesyłka. Zatem produkt zamiast kosztować nas tylko 400 PLN kosztuje ponad 600 PLN!

Część osób (zwykle nie obeznanych z tematem VAT i cła przy imporcie) krzyczy potem na grupach o złodziejstwie, bo podatek 50%! No nie podatek, ale podatek i koszt obsługi. O ile podatek jest proporcjonalny do wartości przedmiotu, o tyle koszt odprawy celnej już NIE. Mniej boli przy bardzo drogich paczkach, bardziej przy tych tanich.

Co najgorsze – ostatnio paczki coraz częściej są „trzepane”, szczególnie te większe.

agencja celna

Zakładanie i obsługa konta w praktyce

No dobra, co jest potrzebne do założenia konta. Pewnie chcą jakieś dokumenty z tożsamością, nie? No właśnie… nie :). Do założenia konta potrzebne są dane jak niżej:

tania wysyłka z usa rejestracja plusexpress

Tutaj ważna notka, o której PlusExpress mówi nam później (wg mnie zbyt późno). Imię i nazwisko wpisane tutaj będzie zarazem imieniem i nazwiskiem nadawcy paczki z USA do Polski. Oznacza to, że jeśli jako nadawcę i odbiorcę wskażecie samego siebie w Polsce, niemal gwarantowane są opłaty celne. Pisze o tym wprost sam PE. Oznacza to jedno z dwóch (czysto hipotetycznie zakładając):

  1. Zakładając skrytkę podajemy inne dane niż swoje, wówczas możemy wysłać pod swój adres.
  2. Założyć dane na siebie, ale wysyłać już do kogoś innego (mama, brat, siostra, żona itp.).

Oczywiście żadne z powyższych nie gwarantuje tego, że zawsze unikniemy dodatkowych opłat. W teorii inny nadawca i adresat pozwalają zwiększyć szansę na uknięcie opłat.

Zwłaszcza, że segregacja paczek w ramach samego PlusExpress odbywa się na podstawie numeru skrytki (kluczowe – trzeba go zawsze podawać w sklepach).

Po założeniu konta dostajemy adres, którym będziemy się posługiwać w kontaktach ze sklepami itp. Zwykle wygląda tak:

PLUS EXPRESS {NUMER}

{IMIĘ} {NAZWISKO}

9229 S IL Route 31

Lake in the Hills, IL 60156

USA

Jest on zawsze widoczny po zalogowaniu na nasze konto w PE, także nie ma obaw, że zgubimy i będzie problem z jego odtworzeniem. Co w sytuacji, gdy nadawca nie wpisze tego numeru (zdarza się)? Wystarczy podać numer paczki na maila kontaktowego PlusExpress, oni paczkę znajdą i jeśli nie jest przypisana do innego konta – dorzucą do naszego. Miałem tak kilka razy.

Obsługa konta

Po zalogowaniu się na konto trafiamy na opis zawartości naszej skrytki. W nim jest nazwa nadawcy (skąpa), nazwa spedytora dostarczającego paczkę, numer paczki do śledzenia oraz wymiary paczki. Do każdej pozycji można dopisać własną etykietkę, by łatwiej ogarnąć co się kryje pod daną pozycją. Do każdej pozycji możemy zamówić zdjęcie (dawniej 1 USD, teraz 4 USD). Tylko tutaj jest problem – nie da się go podejrzeć z poziomu serwisu (zgłaszałem, nawet dawałem podpowiedź z czego to pewnie wynika, ale nie naprawili jeszcze…). Poniżej screen.

tania przesyłka z usa do polski

Gdy przychodzi do nas paczka

Mocno zaskoczył mnie, na plus, system notyfikacji. Dmuchając na zimne wysłałem zawczasu do PE maila, że nadejdzie przesyłka. Zupełnie niepotrzebnie. Gdy przesyłka ze sklepu dostarła do skrytki pocztowej, dostałęm automatycznego maila, że paczka od nadawcy XYZ nadeszła. Po zalogowaniu na konto, w spisie rzeczy w mojej „skrzynce” podane wszystko, łącznie z numerem nadania. Łatwo się ogarniemy, gdy zamawiamy kilka rzeczy, co doszło, a co jeszcze w drodze – na bazie numeru do śledzenia.

tania wysyłka z usa do polski

Wysyłanie paczek do Polski

No dobra, mamy już w skrytce rzeczy, chcemy je wysłać do kraju. Opcje są dwie.

Pierwsza. Wysyłamy wszystko pojedynczo. Opłaca się chyba tylko wtedy, gdy i tak przez gabaryt nie ma sensu łączyć w grupy lub nie chcemy, by oni się dotykali (np. delikatny towar). Wiadomo, koszt wtedy nieco droższy.

Druga. Prosimy o wrzucenie kilku naszych mniejszych paczek w większą. Opłaca się zwłaszcza wówczas, gdy mamy dużo pojedynczych zamówień kierowanych do ich magazynu. Zamiast wysłać każde pojedynczo, pakują całość w większe pudełko. Na wyraźnie życzenie mogą coś wyciągnąć z oryginalnego opakowania i wrzucić do większego (ale dodatkowo płatne). W przypadku delikatnych przedmiotów zalecam napisanie im wprost, by zadbać o wypełniacze i nie pakować na siłę. Wiadomo – starają się zmieścić wszystko w jak najmniejsze pudełko.

Dokumenty do wysyłki wypełniamy SAMODZIELNIE. Oznacza to, że wskazujemy:

  • adresata (miejcie na uwadze, co napisałem wcześniej – wysyłając sami do siebie nacinacie się na Urząd Celny),
  • wartość oraz rodzaj (podarunek lub zakup)
  • informacje co znajduje się w paczce (opis).

Poniżej screen z formularza:

tania wysyłka z USA plusexpress formularz wysyłki

Na ile wartość wpisana w pole „wartość dla Urzędu Celnego” oraz charakter przesyłki (prezent vs zakupy) są kluczowe znajdzie w artykule o zasadach naliczania VAT i cła przy zakupach poza UE. Weźcie pod uwagę, że trzymanie paczki powyżej miesiąca będzie też wiązało się z opłatą za magazynowanie (zależy od kubatury).

Koszt wysyłki z USA do Polski

Czy ta niby tania wysyłka z USA jest naprawdę taka tania? Według mnie tak. Wysyłałem już ogrom paczek i odkąd USPS mocno podniósł ceny, zakupy w USA (w obliczu wzrostu kursu USD do PLN) robią się coraz droższe i mniej opłacalne.

Wysyłka paczki z USA do Polski

Kalkulator ze strony głównej da nam podstawową orientację w polityce cenowej. Bazując na przykładzie za wysłanie do Polski sporego pudła: 22″ x 14″ x 15″ o wadze 14.5 lbs (czyli ok 7 kg) zapłaciłem… ok 70 USD. Gdybym chciał to zrobić przez USPS.com, wyłożyłbym najpewniej ze 150 USD lub więcej. Oczywiście mówię tutaj cały czas o LOTNICZEJ wersji. Jest ona droższa, ale gwarantuje szybki czas dostawy. W przypadku wymienionej paczki mniej niż 14 dni kalendarzowych!

Gdyby ktoś chciał jeszcze tańszą opcję i miał dużą dozę cierpliwości, tania wysyłka z USA robi się jeszcze tańsza – jeśli przesyłka idzie drogą morską. Wówczas czekamy blisko 2 miesiące, ale koszt spada jeszcze o ~50%! Przydatne pewnie przy większych gabarytach (ogromne statuy)

System oferuje też notyfikację mailowe oraz numer do śledzenia wraz z modułem do sprawdzenia aktualnego stanu doręczenia. Poniżej przykład dla mojej paczki.

tania wysyłka z USA tracking

Obecnie w Polsce za dostawę odpowiada GLS (wcześniej DPD). Po zwolnieniu z odprawy celnej otrzymujemy numer do śledzenia od GLS. Przesyłka dochodzi zwykle do 3 dni od opuszczenia magazynu w Pruszkowie.

Poniżej zrzut ekranu z mojego konta, wskazującego wymiary paczek, rodzaj wysyłki i koszt. Dla orientacji oczywiście. Czerwone ramki to pakiet, czyli 2 paczki opłacone w ramach jednego zamówienia.

Inne opłaty

Poza samą wysyłką pojawiają się opłaty obligatoryjne i fakultatywne. Przechodząc do konkretów

Obligatoryjne:

  • Magazynowanie powyżej 30 dni – $1.00 za stopę sześcienną za każdy kolejny miesiąc (minimum $1.00)

Fakultatywne

  • Przepakowanie w nowy karton – od $1.00 w zależności od rozmiaru
  • Zdjęcie zawartości paczki – $3.00
  • Przepakowanie już raz zleconej wysyłki – $5.00
  • Specjalne pakowanie, zabezpieczenie towaru – od $5.00
  • Dodatkowe ubezpieczenie – 3% od zdeklarowanej wartości

Więcej w podlinkowanym wyżej cenniku.

Kontrola celna

Pewnie wszystkich interesuje, bo to zawsze dodatkowy wydatek. Żadna firma nie daje gwarancji, że uda się jej uniknąć lub nawet jeśli będzie, nic Urząd Celny nam nie doliczy. Takie postanowienie jest zarówno na Amerykanos.pl jak i PlusExpress.pl. To na nabywcy / odbiorcy spoczywa zawsze ewentualny obowiązek podatkowy. Kupując poprzez amerykanos nigdy nie zdarzyło mi się płacić podatku. Dla rzeczonej paczki też nie doszło nic dodatkowego do zapłaty. Oznacza to gwarancję bezcłowej odprawy? Oczywiście nie. Jednak taka tania wysyłka z USA czyni transakcję opłacalną – nawet gdyby przyszło do płacenia dodatkowej daniny.

odprawa celna przesyłki z usa

Jak wspomniałem wcześniej (info od jego z użytkowników), niemal pewna jest VAT i cło, jeśli podamy jakąkolwiek wartość dla zakupu lub 45 EUR dla podarunku. Jednak nawet podanie niskiej wartości jako podarunek NIE zwalnia paczki z kontroli. Jeśli Agencja ma wątpliwość do wartości przesyłki – dochodzi do drobiazgowej kontroli przez LaserJet.

Odprawa paczki przez Laser Jet krok po kroku

Gdy przesyłka od PlusExpress dotrze już do Polski, jako nadawca otrzymacie na pocztę wiadomość o kontroli celnej i dokumety do wypełnienia: oświadczenie oraz upoważnienie. Oba wypełnia ODBIORCA paczki, nie nadawca! Także ktoś, na kogo nadaliście paczkę. Wszystko pod rygorem Kodeksu Karnego i składania fałszywego oświadczenia.

Upoważnienie

Tutaj jest prosty temat. Wypełniamy ich druk, gdzie udzielamy upoważnienia jednorazowo, okresowo lub bezterminowo. Kluczowe – trzeba wysłać skan i oryginał pocztą na ich adres. W przypadku bezterminowego wystarczy zrobić to raz. Bez tego nie odprawimy paczkę. Czy można nie udzielić upoważnienia i zabrać przesyłkę? Nie mam pojęcia, ale jeśli tak – nie będzie to proste i wymaga rozmowy z kimś z managentu Laser Jet. Szeregowy pracownik w tym temacie odsyła do kierownika.

Oświadczenie

Najważniejszy dokument. W oświadczeniu musimy podać:

  • co znajduje się w paczce;
  • ile sztuk;
  • jaka jest tego wartość

I tutaj nie ma miejsca na: w paczce jest kilkadziesiąt figurek superbohaterów o szacowanej wartości 150 USD. Coś takiego NIE przejdzie :). Aby odprawić paczkę należy zrobić krótką listę, np.:

  1. Figurki G.I. Joe Classified, producent Hasbro, ilość sztuk 10, wartość 150 USD;
  2. Figurki Marvel Legends, producent Hasbro, iość sztuk 5, wartość 75 UDS;

i tak dalej. KONKRETY!

Co nie mniej istotne. Wpisujemy wszystko jako oświadczenie lub na wszystko dajemy faktury. Nie przejdzie sytuacje, gdzie na np. 10 przedmiotów damy oświadczenie, na kolejne zaś rachunki ze sklepów. Jeśli nie mamy na wszystko rachuków, piszemy oświadczenie. Przy czym to od naszej decyzji zależy czy przedstawimy oświadczenie lub rachunki.

Odnośnie deklarownia wartości. Z rozmów z różnymi osobami wiem, że w przypadku znacznego zaniżania wartości Agencja będzie miała wątpliwości. Nie da sobie wmówić, że 10 figurek Marvel Legends ma wartość 20 USD. Jeśli tak twierdzimy, to lepiej przedstawić na to rachunek (gdyby udało się nam je kupić za niską kwotę). Stąd nie polecam przesadnie kombinować, bo to obróci się tylko przeciw nam.

wycena figurek

I wszystko musi się zgadzać, co do złotówki / dolara, jeśli robicie np. zestawienie w tabelce vs podsumowanie słowne.

Magiczny certyfikat CE

O ile nigdy nie zdarzyło mi się, by pocztowy urząd celny kiedykolwiek wymagał ode mnie certyfikatów, w przypadku LaserJet może być inaczej. Nie wiem na ile to drastyczna drobiazgowość, a na ile wymóg przepisów. Nikt licencji nie chce tracić. O co chodzi. Jeśli produkt w paczce nie posiada magicznego znacznka „CE”, agencja może odmówić odprawy tego przedmiotu. Wymagać będzie dostarczenia certyfikatu (trzeba wówczas uderzyć do producenta). A co, jeśli nie ogarnie się certyfikatu? Opcji jest kilka. Od przepuszczenia po… utylizację.

ce certyfikat import z poza UE

Z tego co przeglądałem pudełka, ogrom rzeczy sprzedawanek na rynek amerkański je posiada.

Koszty odprawy celnej i płatność

Oświadczenie i upoważnienie wysyłamy na adres mailowy wskazany w wiadomości od PlusExpress. W przypadku pytań ze strony agencji, również odbywa się to mailowo (dosyłamy poprawione skany). Znacząco przyśpiesza to proces. LaserJet szybko odpowiada, w razie czego można zadzwonić celem dopytania.

Ile to kosztuje? Nie mało, ale też rynkowo. Poniżej cennik:

Cennik usług agencji celnej LaserJet Spedition:
Odprawa celna dla firm – 250zł netto (SAD 3 pozycje w cenie)

Odprawa celna dla osób fizycznych:
Odprawa celna dla osób fizycznych: 150zł netto (SAD 3 pozycje w cenie), powyżej: 10zł

Do tego trzeba doliczyć również opłatę skarbową (17 PLN). Po odprawieniu paczki otrzymujemy na maila dokument z odprawy celnej, gdzie wskazana jest podstawa do naliczenia VAT (23% na figurki) i cła (4.5% na figurki) oraz koszty LasetJet wraz z opłatą skarbową. Całość opłacam przelewem (trzeba wysłać do LJ potwierdzenie zapłaty). Przelew może opłacić każdy (nie musi odbiorca paczki).

Dopiero po zaksięgowaniu środków przesyłka jest zwalniana celem dostarczenia. Jest to inaczej niż przy korzystaniu z usług Poczty Polskiej, gdzie płacimy u listonosza.

W tym miejscu, powtórzę: przekalkulujcie czy zakup poprzed PE się opłaca. Zawsze wkalkulujcie, czy jeśli paczka trafi na odprawę celną będzie to opłacalne. Podam przykład na bazie zakupu w BigBadToyStore, hipotetyczny.

Koszty odprawy Poczta Polska vs PlusExpress / Laser Jet.

Figurka kosztuje 200 USD (niech to będzie jakiś Hot Toys). Myślimy jak temat ugryźć. I mam dwie opcje przed sobą.

Opcja nr 1 > Poczta Polska. Wysyłka z BBTS do Polski (bezpośrednio) przy okazji tradycyjnej poczty to jakieś 40 USD (zakładając). Sklep ma w zwyczaju wpisywać realną wartość przedmiotu. Bankowo trafi do odprawy celnej. Zapłacimy:

  • 200 USD za figurkę;
  • 40 USD za wysyłkę;
  • VAT przy stawce 23% liczony od towaru (figurka) i usługi (przesyłka) czyli 55.2 USD;
  • Cło 4.5% (od figurki), czyli 9 USD;
  • Za odprawę 20 PLN (zaokrąglając, bo też dochodzi cło).

Załóżmy kurs USDPLN = 4.0. Daje nam to po przeliczeniu ~ 1240 PLN.

Opcja nr 2 > Plus Express

  • 200 USD za figurkę;
  • sales tax liczone jako 6.25%, czyli 12.5 USD
  • wysyłkę z BBTS do skrytki, 4 USD
  • koszt wysłania do Polski, załóżmy to 25 USD

W wariancie, gdzie paczka przechodzi przez kontrolę bez żadnych podatków płacimy (kurs 4.0 PLN) mniej więcej 970 PLN. Atrakcyjne prawda? Tylko przy założeniu braku podatków. Gdy one się pojawią płacimy:

  • Podatek VAT w wysokości 51.75 USD
  • Cło w wysokości 9 USD
  • Opłatę dla LasetJet z odprawę paczki, czyli 184.5 PLN
  • Opłatę skarbową w wysokości 17 PLN

Łacznie około 1 412 PLN. W teorii można zaoszczędzić jakieś 270 PLN wybierająć PE vs PP. Jednak można i całość zamknąć w kwocie wyższej o ponad 170 PLN! Zwłaszcza, że im większa paczka, tym większą uwagę przykuwa.

Stąd polecam przekalkulować, czy się opłaca :). Inna sprawa, nierzadko po doliczeniu VAT, cła, kosztów odprawy, zakup w Polsce będzie w podobnej cenie. A mamy coś na miejscu, z możliwością reklamacji czy zwrotu (co odpada przy zakupach z USA). Niektóre sklepy w Polsce oferują fajne promocje. Przykładowo DystryktZero wrzucając preordery, przez 14 dni daje rabat 10%. Też informacyjnie: jeśli nigdy nie robiliście tam zakupów, a produkt nie jest na przecenie, kod 'maniacy5′ daje Wam 5% zniżki. Niby niedużo, ale przy figurce za 2 000 PLN to już 100 PLN w kieszeni. Warto rozważyć.

taniej kupić w polsce czy w usa

Podsumowanie – PlusExpress to naprawdę tania wysyłka z USA?

Odpowiedź z cyklu najmniej lubianych – to zależy :). Przy zakupach z jednego sklepu, jednej figurki – zwykle nie. Już bardziej, jeśli planujemy większe zakupy, zwłaszcza z różnych miejsc. Zdecydowanie tak, jeśli interesują nas przedmioty niedostępne w Polsce lub bez możliwości wysyłki do Polski (bo jedyna opcja). Też sam koszt przesyłki nie jest wygórowany, zwłaszcza morsko. Lotnicze są atrakcyjne cenowo, ale do 13″ pudełka (potem już coraz mniej).

Próbując zebrać plusy i minus:

+ pewny podmiot, a nie firma krzak (korzysta dużo osób);

+ darmowy adres, który możemy śmiało wykorzystać do dostaw z Target, Walmart, eBay itp;

+ kompleksowe informacje na temat tego, co do nas przychodzi (w tym zamówienie zdjęć);

+ zbieranie mniejszych paczek w większe pudło i wysłanie całości do Polski (konsolidacja przesyłki);

+ niska cena w porównaniu z konkurencją (30x30x30 cm za około 150 PLN lotniczo; 50x50x50 za 200 PLN drogą morską);

Minusy? Typowe dla takich usług na odległość:

w przypadku sporów czy problemów pozostaje tylko kontakt na odległośćp

doliczany sales tax w sklepach (6.25%) z uwagi na siedzibę magazynu;

coraz mniejsza szansa na uniknięcie opodatkowania;

stosunkowo wysoki koszt odprawy (123 PLN minimum);

ryzyko zaginięcia lub uszkodzenia, co w przypadku wpisania niższej niż faktyczna wartości (w teorii to możliwe) powoduje najpewniej stratę pieniędzy (a kontenery przecież wypadają ze statków).


Pomimo powyższych, jako osoba kupująca przeważnie w USA, gorąco polecam to rozwiązanie :). Korzystam już któryś rok, zamawiam spore kostki o wymiarach 22″. Daje właściwie nieograniczony dostęp do amerykańskiego rynku, a jedynym limitem jest ten na naszym koncie w banku :). Jeśli decydujecie się na korzystanie, polecam nasze przewodniki po Hasbro Pulse czy eBayu :).

Jeśli ktoś z Was ma pytania lub chciałby się podzielić wrażeniami z usług, zapraszam do komentowania 🙂

Reklama

Reklama