VAT i cło zakupy z USA, Japonii, UK, eBay, Aliexpress po 1 lipca 2021

Za nami 1 lipca 2021 roku, wdrożenie pakietu e-commerce w UE. Coś, co zapowiadano od dawna, nadal zaskakuje wiele osób robiących zakupy w USA, UK, Japonii czy gdziekolwiek poza Unią Europejską. Część zasad się zmieniła, toteż mój wcześniejszy wpis o tym kiedy płaci się VAT i cło nieco się zdezaktualizował. W tym wpisie postaram się, na ile ogarnąłem temat, opisać: jak teraz wygląda sprawa opłat importowych ściągając coś z poza UE. Dowiesz za które paczki zapłacisz na pewno, od czego jest to uzależnione, kiedy zapłacisz VAT, a kiedy też i cło. Ponadto jak przebiega proces odprawy paczki, z jakimi dodatkowymi opłatami się wiąże oraz dlaczego należy jednak szanować Pocztę Polską :). W dużym skrócie: już teraz nie będzie pech bo naliczyli VAT od paczki, ale bardziej fart, że udało się nie zapłacić.

Jeśli zauważysz w tekście błędy merytoryczne lub edytorskie, wal śmiało w sekcję komentarzy. Podobnie z pytaniami – postaram się odpowiedzieć. Podziel się też tekstem na innych grupach czy forach, pewnie nie jedna osoba skorzysta.

Reklama

Reklama




Kto i dlaczego zmienił kiedy płaci się VAT i cło kupując coś za granicą

Nim przejdziemy do szczegółów, trzeba naprostować kilka spraw, bo istnieją „miejskie legendy” lub powielanie bzdur. Wbrew obiegowej i błędnej opinii, to nie polski rząd za to odpowiada, bo brakuje kasy na „bombelki”. Pakiet e-commerce został opracowany i wdrożony na poziomie unijnym. Oznacza to, że wszystkie decyzje dotyczące jego kształtu zapadły w Brukseli, a nie w Warszawie. Nie jest zatem tak, że to rząd PiSu wymyślił owe zasady szukając kasy w naszych portfelach (ale na nim oczywiście skorzysta). Piszę to dla jasności, bo masa osób dzieli się takimi „mądrościami” na grupach i trzeba zawsze prostować.

Druga sprawa, dlaczego to zrobiono? Rynek e-commerce, w tym ten transgraniczny, rośnie w ogromnym tempie. Masa ludzi kupuje on-line nie tylko w swoim kraju, ale i za granicą. Widać to choćby po wzroście popularności AliExpress w naszym kraju. Rodzi to problem. Na terenie UE do każdego przedmiotu dolicza się VAT (o jego wysokości na poszczególne towary i usługi każdy kraj decyduje suwerennie, choć są i ograniczenia na min. wartość). Przykładowo kupując figurkę na DystryktZero.pl w cenę każdej z nich wliczony jest ten podatek. Szukając tego samego produktu na np. BigBadToyStore.com z wysyłką do Polski tego podatku wliczonego w cenę nie ma (bo Jankes płaci Sales Tax dopiero przy kasie, więc widzimy ceny de facto netto – przed opodatkowaniem).

I tutaj pojawiał się zawsze rozdźwięk w cenie produktu. Unijny przedsiębiorca przed VATem uciec nie mógł, a zagraniczny miał go po prostu w poważaniu (bo nie jego problem). Stąd Unia Europejska zdecydowała się coś z tym zrobić: wymuszając na sprzedawcach rozliczanie VATu przy kasie oraz zdjąć zwolnienie, by do każdej paczki doliczyć VAT i cło (o ile sprzedawca nie rozliczył tego za nas). W skrócie: uszczelniono system. Wprawdzie uderza to po części w konsumenta (bo już nie kupi tak tanio), ale stanowi ukłon w stronę przedsiębiorców (zrównuje zasady konkurencyjności). Więcej na ten temat poczytacie na portalach branżowych, przykładowo w opracowaniu Klubu Jagiellońskiego.

vat i cło po 1 lipca 2021 e-commerce

Zagraniczne sklepy w stosunku do nowych przepisów UE

  1.  Akceptują proces i implementują techniczne rozwiązania. Przykładowo AliExpress doliczy Wam VAT do produktu i odprowadzi go za Was (ceny na AE zawierają już VAT). Podobne rozwiązania funkcjonują od jakiegoś czasu na eBay czy Amazon (ale tam jest dodatkowa pozycja pokazywana przy płatności w koszyku lub jako pozycja przy kosztach przesyłki).
  2.  Ignorują temat, jak BigBadToyStore. Nie chcą ponosić nakładów na zmiany w sklepie (bo jednak trzeba się dostosować technicznie, ściągać matrycę VAT dla 27 krajów UE itd.), stąd sprzedają jak dotychczas, a to na kupującym spoczywa później cała odprawa celna.
  3.  Wrogo przyjmując rozwiązania i zamykając się na konsumentów z UE. Jest to rzadka praktyka, jednak istnieje. Przykładowo Marauders Gunners przestali wysyłać towary do UK (mają podobne przepisy) oraz UE: „we do NOT ship to the UK OR any EU (EUROPEAN UNION) Countries”.

Od teraz płacimy VAT za każdy zakup poza UE

I to jest największa zmiana! Dotychczas przesyłki oznaczone jako 'zakup’ do wartości 22 EUR były zwolnione z płacenia od nich VAT. Od 1 lipca 2021 roku znika zwolnienie. Zapłacimy VAT i cło od każdej zakupowej paczki, niezależnie czy ma wartość 10 PLN, 100 PLN czy 1000 PLN. Przy figurkach VAT to 23%. Poza podatkiem dochodzą dodatkowe koszty odprawy paczki, ale o tym w osobnym akapicie niżej. Nie zmienia się nic w zakresie pozostałych zasadach. Zapłacimy VAT od przedmiotu oznaczonego jako 'GIFT’ (podarunek). jeśli jego wartość przekracza równowartość 45 EUR. Przy czym należy pamiętać o kluczowej rzeczy, cytując zasady wyłożone przez Pocztę Polską:

Warto podkreślić, że przesyłki wysyłane przez osobę fizyczną do osoby fizycznej nie są obciążone należnościami, jeżeli mają charakter okazjonalny oraz zawierają towary stanowiące prezent, pod warunkiem, że wartość towarów nie przekracza kwoty 45 euro, a przesyłka nie zawiera towarów akcyzowych, np. alkoholu, perfum, wyrobów tytoniowych w ilościach przekraczających dozwolone przepisami.

Jeśli jako nadawca widnieje nie Hui Viek To, Yayami Omate, John Smith to nikt nie powinien się przyczepić. Jeśli jednak jako nadawca paczki oznaczonej jako GIFT i wartości np. 20 USD widnieje 'Toys Dealer LTD’ to taka paczka MOŻE podpaść pod doliczenie VATu, bo nie spełnia przesłanek opisanych wyżej (nadawcą nie jest osoba fizyczna). Masa osób o tym zapomina i dziwi się, że mieli doliczony podatek (i opłaty) a przecież GIFT. Piszę to by mieć świadomość ryzyka związanego z doliczeniem VATu. Dalej, VAT to podatek od towarów i usług. Dostawa, to usługa, zatem koszt dostawy też stanowi podstawę do obliczenia VATu od podanego kosztu dostawy.

vat i clo paczki gift z chin

Nadal niezależnie od statusu 'podarunek’ czy 'zakup’ zostanie nam naliczone cło, jeśli wartość towaru przekracza 150 EUR. O wysokości cła decyduje się już nie na poziomie krajów, ale UE. Stawka jest jednolita dla całego obszaru UE (a VAT może być różny). Na figurki to coś około 4.5%. Przy czym trzeba pamiętać, że cło podnosi nam podstawę do wyliczenia VAT.  Więcej na temat wyliczeń znajdziecie w poprzednim wpisie. Pomocny będzie również poniższy schemat:

vat i cło przy zakupach z usa i japonii

Reklama

Reklama




Odprawa paczki – kto to robi i za ile?

Mając już wiedzę, że od teraz VAT płaci się już od każdej paczki, trzeba zapoznać się z tym jak przebiega cały proces naliczania, odprawy i dostawy. Został on trochę bardziej skomplikowany (pojawiają się różne nowe względem dotychczasowego), ale i miejscami mniej papierologii. Sam proces głównie dzieli się na dwa typy.

Sklep zapłaci VAT w Twoim imieniu – Import One Stop Shop (IOSS)

Z tym schematem mamy do czynienia na AliExpress. W zależności od wybranego w dashboardzie kraju odpowiednio przeliczana jest stawka VAT i koszt dostawy. Widzimy cenę finalną, uwzględniającą podatek (już w cenie na stronie produkty lub w koszyku przed potwierdzeniem zamówienia). Jedyna różnica – platforma ten podatek zapłaci w naszym imieniu (nie za nas!). Zrobi to samo, co każdy inny sklep w UE. Co jest istotne – według Poczty Polskiej (o czym dalej) nie zwolni nas to z opłaty (8.50 PLN) za odprawę paczki (bo ktoś fizycznie musi to jednak odprawić). W praktyce ludzie piszą, że wybór np. Paczkomatów InPost powoduje brak opłaty. Także tutaj na razie brak pewności i do sprawdzenia.

vat i cło zakupy na aliexpress

Odprawa paczki przez podmiot trzeci w naszym imieniu

W tej wersji sklep nie pobiera VAT. Wysyła towar z wirtualną etykietą: „jeśli masz do zapłaty VAT i cło, ogarnij sam”. I tutaj kilka ważnych elementów, które dużo osób nie sprawdza, nie weryfikuje lub zwyczajnie olewa. W następstwie czego wylewa żale i pomyje na grupach, ze zdziwienia lub irytacji. Zawsze powtarzam, za Rzymianami, Ignorantia iuris nocet oraz Ignorantia legis non excusat. Nieznajomość prawa szkodzi i nie usprawiedliwia! Podejmuj ŚWIADOMIE decyzje zakupowe. Prawo i jego interpretacja się zmienia. Kupując coś – zwłaszcza poza UE – doczytaj o wszystkich kosztach z tym związanych i dopiero wówczas kliknij „potwierdzam zakup”. O czym mowa? Pomijając zdziwienie bo nagle ktoś ma płacić jakiś VAT i dlaczego (są takie osoby jakby wczoraj im Internet podłączono), dochodzi zdziwienie z powodu dodatkowych kosztów odprawy. A te są diametralnie różne, w zależności z czyich usług korzystamy do dostarczenia nam paczki.

jak to mam zapłacić vat i clo

Poczta Polska versus inne firmy

Zupełnie inaczej rozliczy się z nami Poczta Polska za swoje usługi (bo bierze 8.50 PLN) a inaczej firma spedycyjna (DHL, DPD, UPS czy ktokolwiek inny). Te drugie korzystają ze swoich własnych lub outsourcingowych agencji, gdzie nierzadko koszt odprawy zaczyna się od 100 PLN (niezależnie od wartości przesyłki). Już miałem sytuację, bo ktoś nie dowiedział się czym „My Friend” wysyłał. Okazało się, że któraś z dużych firm kurierskich. Przyszła prośba o odprawę i zażyczyli sobie +150 PLN za fatygę przy przedmiocie wartym 250 PLN (+ do tego VAT  ~57 PLN). I co ktoś ma zrobić, bo zapłaci drugie tyle niż za samą figurkę. No nic, możesz nie odebrać lub wziąć na klatę. Kluczowa rada – dowiedz się, kto dostarczy i odprawi paczkę!

Ogrom osób narzeka na Pocztę Polską, ale chyba lepiej zapłacić 8.50 PLN niż 100 PLN. Chcesz skorzystać z innej niż PP firmy? Ustal w cenniku ile zapłacisz dodatkowych opłat oraz jakiej wysokości. Macie wątpliwość? Zerknijcie na cennik na UPS, od strony 53.

poczta polska vs inne firmy kurierskie

Poczta Polska a przesyłki do wartości 150 EUR

Zakładając, że korzystamy z Poczty Polskiej (najczęściej), dysponuje ona pełnomocnictwem o charakterze ustawowym, czyli uprawnieniem do dokonania na rzecz adresata elektronicznego zgłoszenia celnego. Na bazie tego co znajduje się w deklaracji nadawczej, Poczta Polska sama z siebie – ale za 8.50 PLN (niezależna od wartości paczki) – „odprawi” za nas paczkę. Czyli znika to, co znaliśmy dotychczas: pismo z UC, sporządzenie naszego oświadczenia, wysłanie tego do UC lub osobiste stawiennictwo. Tym niemniej – istnieje opcja złożenia oświadczenia w oddziale pocztowym, że rezygnujemy z tego pełnomocnictwa domyślnego i wówczas odprawę paczek dokonamy samodzielnie lub – jeśli ktoś ma fantazję – wskazujemy agenta celnego, który zrobi to za nas.

Od teraz, jeśli paczka nie przekracza 150 EUR Poczta Polska ogarnie to za nas. Jeśli paczka trafi do nas w tym trybie zapłacimy u listonosza:

  • należny podatek VAT,
  • opłatę pocztowa za dokonanie zgłoszenia celnego w stałej wysokości 8.50 PLN.

Poczta Polska a przesyłki o wartości między 150 i 1 000 EUR

Sprawa się nieco komplikuje, gdy wartość przesyłki przekracza 150 EUR (ale mniej niż 1 000 EUR). Głównie dlatego, że dochodzi cło. Tutaj Poczta Polska musi mieć uprzednio udzielone pełnomocnictwo do zgłoszenia celnego (więc można już teraz iść na pocztę i udzielić takowego) lub otrzymamy każdorazowo prośbę przy paczce o takiej wartości. Do czasu otrzymania pełnomocnictwa PP nic nie zrobi w temacie paczki. Po wysłaniu pełnomocnictwa, do zapłaty listonoszowi będzie:

  • należny podatek VAT,
  • opłata celna
  • opłatę pocztowa za dokonanie zgłoszenia celnego w stałej wysokości 8.50 PLN

Poczta Polska a przesyłki o wartości powyżej 1 000 EUR

Tutaj już Poczta Polska na ten moment umywa ręce i nie zrobi tego w naszym imieniu. Dostaniemy jak to bywało wcześniej: list z UC, prośbę o oświadczenie zawartości + potwierdzenie zapłaty i odprawimy to samodzielnie. Oczywiście można skorzystać z pomocy agenta celnego (zwykle dodatkowo płatne. Analogicznie jest z wszystkimi towarami podlegającymi akcyzie.

Oczywiście dużo osób „boli”, że nagle przychodzi do zapłaty VAT i ta opłata. Szczególnie, gdy zamawia się coś o wartości np. 30 PLN z darmową przesyłką, płaci VAT 6.90 PLN i jeszcze te +8.50 PLN opłaty pocztowej, bo to prawie połowa. Tylko nadal – nikt nie zmusza do zakupów za granicą. Ktoś na poczcie tyle samo czasu przeznaczy na odprawę przedmiotu za 30 PLN, 300 PLN czy 3 000 PLN. I tak to jest liczone. Co kluczowe, ta stawka NIE wzrosła. Wynosi tyle samo, ile przed 1 lipca, gdy paczek do ogarnienia było duuużo mniej. I nadal, 8.50 PLN jest dużo niższą kwotą niż np. 100 PLN jakie trzeba zapłacić w innych firmach.

Polecam przy tym zapoznać się z naprawdę konkretnymi opisami procedury przygotowane przez Pocztę Polską w FAQ oraz komunikacie prasowym. Jak wyżej napisałem – możecie odprawiać paczki samodzielnie, tylko trzeba zrezygnować na poczcie z pośrednictwa poczty. Tylko przed 8.50 PLN i tak nie uciekniecie, gdy dojdzie do zapłaty VAT i cła.

Gdzieś w tym wszystkim jest jeszcze dodatkowa opłata za „obciążenie nas”, ale tutaj na razie ciężko jednoznacznie wskazać sytuacje i lepiej też mieć to w głowie. Najpewniej od paczek w wysokości 150 EUR i więcej.

kwit z urzędu celnego

Poczta Polska zaczyna umieć w Internety

Co jeszcze kluczowe, a na co uwagę zwróciła Ania (dzięki!) na naszej grupie. Poczta Polska w linku do śledzenia paczki umożliwia podejrzenie poświadczonego zgłoszenia celnego. Wystarczy na w linku: https://emonitoring.poczta-polska.pl/?numer={NUMER_PRZESYŁKI} wejść w opcję oznaczoną na screenie niżej. Do autoryzacji potrzeba Wam kwoty jaka była do zapłacenia (inaczej nie ma opcji pobrania).

poczta polska i poswiadczenie zgłoszenia celnego

Do wyboru mamy plik w formacie PDF lub XML. Poniżej zanonimizowany zrzut przesyłki z Japonii. Polecam każdorazowo zapisywać gdzieś u siebie, by w razie czego mieć pokazane czarno na białym: 1) kto odprawił paczkę (jest imię i nazwisko); 2) od jakiej wartości; 3) pozostałe. Przyda się w przypadku niejasności lub błędnie wyliczonych kwot.

Poświadczone zgłoszenie celne – strona nr 1

Poświadczone zgłoszenie celne – strona nr 2

Jeśli jest tak dobrze, dlaczego jest tak źle?

Pomijając już ustawową irytację bo nagle towar drożeje, pojawia się sporo znaków zapytania. Głównie obawa burdel organizacyjny. Nie chodzi o wrzucanie wszystkich do jednego wora, ale sporo z nas ma niezbyt miłe doświadczenia z Pocztą. Awiza zamiast dostarczenia przesyłki, brak awiza, awiza powtórne bez pierwszego itp. Swoje przykre doświadczenia związane z odprawieniem paczki opisała na blogu Maoś w „koszmarze z odprawy celnej”. Może słowo klucz to Lublin, bo Mikołaj z naszej Grupy Kolekcjonerów Figurek też miał problem. Tutaj chodziło o podwójnie naliczony VAT (opłacił go już raz przy zakupie). O jego problemie przeczytacie z kolei w Kurierze Lubelskim. Tutaj historia niczym z Dwunastu Prac Asterixa, a konkretnie zdobycie odpowiedniego zaświadczenia. Typowa biurokracja, gdzie jeden organ zwala na drugi, a ten drugi na pierwszy. Mam nadzieję, że Mikołaj nie odpuści i sprawę wyjaśni. Aczkolwiek, w paragrafie niżej znajdziecie opis, jak poradzić sobie z tym kupując na eBayu (zwrot nadpłaconego VATu).

Dużo osób też obawia się o czas odprawiania. Ludzie zamawiają tego dużo, a Poczta Polska jednak rekordów prędkości nie bije.

w oczekiwaniu na paczkę z usa japonii

Jak widać na tych przykładach (pewnie w skali kraju wpadnie więcej – jak coś dzielcie się nimi w komentarzach), przez jakiś czas czeka nas naprawdę ogrom bałaganu, niejasnych sytuacji. Co też dziwne, nie sposób się odwołać od decyzji urzędnika (lub nie jest to jakoś łatwo wyjaśnione). To już temat dla jakiegoś prawnika, bo przecież zgodnie z prawem od każdej decyzji powinna być możliwość odwołania (co jeśli ewidentnie się pomyli…?). Trzeba będzie temat zgadać, może jakiś precedens stworzyć :).

Złodzieje! Naliczyli mi podwójnie VAT za przesyłkę z eBaya!

Kolejnym aspektem wprowadzający zamęt i irytację u ludzi są sytuacje podwójnie naliczonego VATu. Szczególnie dotyczy to eBaya, ale i zakupów na Amazon czy innych e-platformach. Na czym polega problem? Oferty sprzedawane w ramach Global Shipping Program cechują się pobieraniem z góry wszelkich należności podatkowych związanych z importem (w tym VAT). Widać to przeglądając oferty na ebay.pl, w części oznaczonej czerwonym prostokątem.

ebay global policy vat z góry

Modelowo, płacimy przy transakcji VAT. Sklep dołącza odpowiednią deklarację do paczki. Poczta Polska (lub spedytor) sprawdza deklarację, potwierdza opłacenie VATu z góry i przesyła do nas paczkę. Zdarza się jednak, że sprzedawca NIE wywiąże się ze swojego obowiązku i wówczas przychodzi do nas paczka z wezwaniem do opłaty VATu (de facto powtórnie). Oczywiście nie ma co pokazywać listonoszowi potwierdzenia transakcji z informacją: „panie Edziu, ale ja już to płaciłem, daj mi pan to pudełko” bo i tak go nie dostaniemy. Należy VAT ponownie opłacić i wówczas zwrócić się do sprzedawcy lub eBaya o zwrot zapłaconego VATu.

Odzyskiwanie nadpłaconego VATu na eBay krok po kroku

Na przykładzie sytuacji naszego kolegi. Zamówił figurkę Goku poprzez eBay. Opłacił VAT przy finalizacji transakcji. Ku jego zdziwieniu, przy odbiorze paczki musiał dopłacić ponad 90 PLN (VAT i odprawa). Napisał do eBaya i sprzedawcy, o co chodzi – przecież opłacił VAT, a tutaj ponownie. Najpierw odpisał sprzedawca:

Thank you for contacting me.
I just checked with the shipping manager and checked the invoice, and the VAT was omitted.
I’m really sorry.
You have paid $21.39 VAT, did you pay $21.39 as well?
If you did, I will refund you the $21.39 this time.
I’m really sorry.
I’m looking forward to hearing from you.

Jak widać po treści ogłoszenia, sprzedawca podszedł do tematu odpowiedzialnie i przyznał się od błędu i zaproponował zwrot VATu. Z drugiej strony, równie szybko odpisał eBay:

Dziękujemy za skontaktowanie się z obsługą klienta eBay w sprawie przedmiotu nr {NUMER}. Nazywam się Ashish i chętnie pomogę Ci rozwiązać Twój problem w najlepszy możliwy sposób.
Rozumiem, że otrzymałeś wyżej wymieniony identyfikator przedmiotu, jednak ponownie obciążono Cię podatkiem VAT za tę transakcję. Dowiedziałem się, że zapłaciłeś już podatek VAT podczas realizacji transakcji w serwisie eBay. Jednak na poczcie zostaniesz ponownie obciążony podatkiem VAT. Przepraszam z powodu niedogodności, z którymi musiałeś się zmierzyć. Proszę pozwolić, że poprowadzę cię dalej.
Michał, uprzejmie informujemy, że zgodnie z aktualizacją z 1 lipca, jeśli kupujący dokonuje płatności podatku VAT za towary, to sprzedawca jest zobowiązany dołączyć do przesyłki OSS/IOSS dostępny na stronie podglądu szczegółów zamówienia. Gdy zostanie on dodany do przesyłki, urząd celny lub poczta nie będą ponownie obciążać podatkiem VAT. Wydaje się, że sprzedawca nie był tego świadomy.
W takiej sytuacji, jeśli dokonałeś już wpłaty dodatkowego podatku VAT na poczcie, możesz udostępnić nam dowód wpłaty za pomocą poniższego linku, abyśmy mogli zwrócić Ci dodatkowe opłaty VAT, które zapłaciłeś:
Jeśli dodatkowe opłaty VAT nie zostaną dokonane, możesz zapłacić za to samo i udostępnić dowód wpłaty na powyższym udostępnionym linku, abyśmy mogli zwrócić Ci dodatkową opłatę VAT zapłaconej za tę transakcję.
Jestem optymistą, że przekazane Ci informacje są przydatne i pomogą Ci rozwiązać Twój problem. Prosimy o kontakt w przypadku dalszych pytań w tym zakresie.

Kluczowe są fragmenty oznaczone przeze mnie na czerwono. Najczęściej bałagan wynika nie z nieudolności Poczty Polskiej, ale niedopełnieniu obowiązku przez sprzedawcę. Poza nadaniem paczki MUSI on dołączyć odpowiednią deklarację do przesyłki (by Poczta Polska czy inna firma odprawiająca paczkę) nie naliczył VAT ponownie.

Mocno cieszy, że procedura zwrotu nadpłaconego VAT na eBay jest dość prosta. Wystarczy zwrócić się do eBaya. Tylko pytanie, bo tego nie wiem, co jest dowodem zapłaty :). Najpewniej kwit dołączony do paczki plus potwierdzenie jej odebrania będzie wystarczającym dowodem.

Przez analogię można podchodzić do zakupów na Amazon czy innych platformach. Należy zwrócić się bardziej do sklepu niż do Poczty Polskiej z pretensją.
ponowny vat do zapłaty

Opłaca się nadal kupować z zagranicy mimo VAT i cła przy zakupach?

Odpowiedź brzmi jak zawsze: to zależy. W Polsce powstaje coraz więcej sklepów z figurkami lub mających figurki w asortymencie. Przykładowo Hasbro Polska ostatnio weszło w kooperację z al.to i ma ta swoją Strefę Fana. Na Dystrykcie już teraz opłaca się zamawiać część figurek bardziej niż w USA (jeśli nie robiliście na D0 zakupów, na kod 'maniacy5′ jest 5% zniżki, nie dotyczy towarów przecenionych). Przykładowo SH Figuart Dragon Ball są w tej samej lub niższej cenie niż na BigBadToyStore. A od teraz przecież kupując w BBTS dorzucą Wam VAT i cło… Oczywiście część figurek w Polsce czy też nawet w UE się nie kupi. Tutaj już pojawia się gorycz, bo zakup wzrośnie o opłatę pocztową, VAT i cło. Boli szczególnie przy przesyłkach o niskiej wartości (przez opłatę pocztową). Pozostaje mieć nadzieję, że przez potencjalny wzrost zakupów w sklepach w UE te nakręcą popyt w hurtowniach i dostępność będzie coraz lepsza.

plus express tania wysyłka z usa

Dla przypomnienia, jeśli ktoś zamawia z USA, warto choćby obniżyć koszty przesyłki korzystając ze skrytki, np. w PlusExpess. Jest to dość wygodne, bo pozwala kumulować zakupy z różnych miejsc, wysłać je potem w kupie (jedną paczką) samolotem lub statkiem do Polski. Lotniczo czekamy jakieś 10-14 dni, opłaca się najbardziej paczki do 13″ wielkości (wtedy z 40 USD przesyłka). Większe polecam drogą morską, bo pudło 22″ to koszt 50 USD, ale czekamy 4-8 tygodni. Ogromną zaletą posiadania skrytki jest nadawanie jako osoba prywatna i samodzielne wypełnianie deklaracji celnej, więc decydujemy czy nadana paczka to zakup / podarunek oraz jaką ma wartość. Więcej przeczytacie o tym we wpisie o taniej wysyłce z USA. PlusExpress to nie jedyna taka firma, są MyUs, Polonez. Po prostu z PE korzystam od kilku lat, nawet jeśli pojawią się jakieś niejasności (bo nagle w pudle nie ma 10 figurek), idzie je wyjaśnić. Obsługa jest po polsku. Jedyny minus – w razie odprawy celnej płaci się ponad 100 PLN (niezależnie od wartości).

Ufff, przebrnęliśmy przez temat. Masz pytania? Wal śmiało w komentarzach lub na naszą grupę na Facebooku. Przy okazji przypominam, że o figurkach pogadasz też na tematycznych grupach z nami związanych:

Jeśli wpis był przydatny, możesz kliknąć w reklamę z AdSense, wejść na Dystrykt i dokonać zakupu :). W ten sposób wynagrodzisz mi czas poświęcony na przygotowanie tej (i innych) treści :). Szczególnie klik w reklamę dużo Cię nie kosztuje :). Dla tych skołowanych przez tekst:

O czym musisz pamiętać o VAT i cle kupując coś poza UE?

  1.  Od teraz każda paczka będąca zakupem będzie oVATowana.
  2.  Jeśli przekroczy 150 EUR zapłacisz jeszcze cło.
  3.  Przy odprawie najlepiej korzystać z usług Poczty Polskiej, bo jest tańsza niż firmy spedytorskie (8.50 vs np. 100 PLN)
  4.  Jeśli coś jest warte poniżej 150 EUR i nie odwoływałeś pełnomocnictwa, Poczta ogarnie odprawę za Ciebie. Zapłacisz wówczas VAT (liczony od wartości przedmiotu i jego wysyłki) oraz + 8.50 PLN za fatygę.
  5. Jeśli kupisz coś między 150 EUR a 1 000 EUR poczta też odprawi za Ciebie, ale poprosi o dodatkowy kwit (o ile nie udzieliłeś jej wcześniej pełnomocnictwa na wieki-wieków-amen). Wówczas zapłacisz jak w pkt nr 4 oraz dodatkowo cło.
  6.  Jeśli zamawiałeś coś powyżej 1 000 EUR, ogarnąć to musisz samodzielnie jak wcześniej.
  7.  Część sklepów może ogarnać podatki już przy kasie, doliczając je do ostatecznej kwoty.

podatek vat i clo od zakupow na aliexpress ebay japonii usa

Udanych zakupów :)!

Reklama

Reklama